W Prolibie od wersji 2016.1.00 pojawił się mechanizm prezentacji logów i alarmów. Umożliwia on podgląd logów tworzonych przez procedury działające na serwerze bazy danych. Oprócz zwykłych logów mogą się tam pojawić tzw. alarmy.
Alarm jest krótką informacją wpisywaną do bazy danych informującą o jakimś zdarzeniu, które sygnalizuje nieprawidłowości w działaniu serwera bazy danych. Alarmy są wyświetlane wybranym operatorom w systemie Prolib podczas logowania.
Do okienka podglądu logów i alarmów możemy wejść wybierając w menu głównym Proliba opcję Operator/Lista logów.
Jeżeli opcja jest nieaktywna to należy skonfigurować ten mechanizm: https://help.prolib.pl/faqs/jak-skonfigurowa%C4%87-mechanizm-podgl%C4%85du-log%C3%B3w-i-alarm%C3%B3w
W procedurze wyświetlającej logi możemy:
- wybrać typ wyświetlanych wpisów (wszystkie, tylko logi zwykłe albo tylko alarmy)
- zawęzić listę logów według początku etykiety
- wskazać jeden z wybranych logów i wyświetlić jego treść
- usunąć log, skasować znacznik alarmu lub zapisać log do pliku
W dolnej części okienka wyświetlana jest treść logu.
Gdy podczas logowania pojawi się to okienko należy odczytać czego dotyczy alarm lub alarmy. Należy w tym celu wyświetlić treść alarmów. Po ich odczytaniu prosimy zgłosić uwagę do SOS lub telefonicznie skontaktować się z Inżynierem systemowym SygnitySBS, który dokładnie sprawdzi przyczynę.
Alarmy mogą być sygnalizowane z wielu powodów:
Błąd kopii bazy danych (blad_kopii_bazy)
Bardzo ważny alarm. Świadczy o tym że nie udało się wykonać poprawnie kopii bazy danych. Prosimy absolutnie go nie ignorować tylko jak najszybciej zgłosić uwagę do SOS
Zabicie zawieszonego procesu akt_lkhw (akt_lkhw_kill)
Alarm sygnalizuje, że poprzednie wywołanie procedury aktualizacji CKHW zawiesiło się i proces został skasowany aby nowy proces mógł dokończyć aktualizację.
Zabicie zawieszonego procesu akt_rek_bibl (akt_rek_kill)
Alarm podobny do poprzedniego (dotyczy innej procedury) ale wymaga przeanalizowania czy skasowany proces nie wymaga powtórzenia.
Przekroczenie granicznych rozmiarów dla plików bazy danych (alarm extendy)
Wymagana będzie interwencja Inżyniera systemowego SygnitySBS i przeładowania bazy danych do większych plików. Innym powodem może być zbyt duży plik z transakcjami który należy skrócić.
Przepełnienie dysku (dysk)
Jeden z dysków logicznych (filesystem) jest zapełniony więcej jak 90%. Należy skasować niepotrzebne pliki, skrócić logi itp.
Ten alarm jest często powiązany z alarmem dotyczącym kopii bezpieczeństwa.
Problemy z mailerem (mailer)
Alarm sygnalizowany gdy danego dnia nie udało się wysłać żadnego maila - wszystkie trafiły do katalogu z błędami. Może to świadczyć o tym że coś zmieniło się w konfiguracji serwera pocztowego (adres, protokół, hasło) albo serwer pocztowy uległ awarii.
Proces mailera nie był uruchamiany od ponad 6 godzin (mailer_hb)
Problem dotyczy lokalnego mechanizmu wysyłania maili albo w kolejce jest bardzo dużo maili i ich wysyłka trwa już wiele godzin.
Błędne adresy emailowe (bledy_email)
To zdarzenie nie jest traktowane jako alarm ale zwykły log. W treści pojawią się imiona, nazwiska, identyfikatory oraz adresy mailowe czytelników do których nie udało się wysłać maila. Częstym powodem jest literówka w adresie email, którą wystarczy poprawić. Niestety niewysłane maile nie są automatycznie powtarzane.
Zbyt długie działanie procesu aktualizacji SOLR (solr_hb)
Ten alarm może się pojawić w bibliotece która ma Integro. Świadczy o tym, że kolejka ze zmianami, które są przesyłane do bazy danych SOLR (Integro) jest bardzo długa. Może się to zdarzyć po dużych zmianach w bazie. Należy zgłosić problem w SOS a wtedy Inżynier systemowy SygnitySBS sprawdzi stan kolejki. Często wystarczy cierpliwie poczekać aż kolejka sama się rozładuje. Niemniej ten alarm może też świadczyć o problemach które będą wymagały interwencji.
W kolejce procesu solr-update są zaległe pliki (solr_kolejka)
Alarm także dotyczący procesu synchronizacji Prolib->Integro. Wymaga sprawdzenia kolejki ponieważ zostały w niej znalezione zgubione pliki.
Błąd w konfiguracji wydruku rewersów (batch-rewersy)
Zdecydowanie najczęściej zgłaszany alarm. Nie jest groźny. Sygnalizuje problem w konfiguracji wydruku rewersów (brakuje w niej obsługi jakiejś kombinacji Lokalizacja/Znak miejsca) lub dotyczy konkretnej książki (zazwyczaj źle określono jej przeznaczenie do wypożyczenia/do udostępniania). Dokładną przyczynę można określić na podstawie konkretnego rewersu lub rewersów które spowodowały ten alarm